Små og mellemstore centre står foran udfordringer i de kommende år. Det mener to rådgivere i detailhandelen, som anfører, at centrene har fået sværere ved at trække kunder, og en af årsagerne er væksten i discountbutikkerne. Det skriver Dansk Handelsblad. – Discounterne tapper centrene for kundetrafik til dagligvarer. Det er ikke så stort et problem i de store byer, men i de mindre og mellemstore byer og forstæderne i Storkøbenhavn glider fødevareområdet uden om centrene til discount, siger Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger til avisen. Samme oplevelse har adm. direktør Per Nyborg fra ICP, Institut for Center-Planlægning. Han ser også, at discountbutikkerne trækker kunderne fra centrenes ankerbutikker som Kvickly og Føtex. – Der er ingen tvivl om, at det skærper konkurrencen, hver gang der kommer en discountbutik, som tit ligger så relativt tæt på, hvor folk bor. Det tager toppen af omsætningen i de store dagligvarebutikker, siger Per Nyborg.
Mindre centre udfordres af discount
Discountbutikkernes fremmarch rammer de mindre centre, som har fået sværere ved at skabe trafik
Små og mellemstore centre står foran udfordringer i de kommende år. Det mener to rådgivere i detailhandelen, som anfører, at centrene har fået sværere ved at trække kunder, og en af årsagerne er væksten i discountbutikkerne. Det skriver Dansk Handelsblad. – Discounterne tapper centrene for kundetrafik til dagligvarer. Det er ikke så stort et problem i de store byer, men i de mindre og mellemstore byer og forstæderne i Storkøbenhavn glider fødevareområdet uden om centrene til discount, siger Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger til avisen. Samme oplevelse har adm. direktør Per Nyborg fra ICP, Institut for Center-Planlægning. Han ser også, at discountbutikkerne trækker kunderne fra centrenes ankerbutikker som Kvickly og Føtex. – Der er ingen tvivl om, at det skærper konkurrencen, hver gang der kommer en discountbutik, som tit ligger så relativt tæt på, hvor folk bor. Det tager toppen af omsætningen i de store dagligvarebutikker, siger Per Nyborg.